Het doel van de doelgroep

Als u bezig bent met het starten van een eigen bedrijf hebt u de term vast al een keer voorbij zien komen: de doelgroep. In deze blog geven wij u hier wat meer informatie over en leggen we uit waarom het van belang is.
Het belang van de doelgroep
Elk bedrijf heeft een doelgroep, deze kan erg groot zijn maar ook klein. De Van Dale hanteert de volgende definitie van ‘doelgroep’:
“degenen die je bij een bepaalde bezigheid op het oog hebt”
De doelgroep zijn dus de groep mensen die u binnen wilt halen als klanten. Wanneer u weet wat uw doelgroep is kunt u uw bedrijf hier op aanpassen om zo deze groep het beste te bereiken.
Wie is de doelgroep
Voordat u de doelgroep kunt gaan bereiken moet u weten wie de doelgroep is. Hierbij moet u twee vragen in gedachten houden; welke doelgroep wilt u hebben? en welke doelgroep past het beste bij uw bedrijf?
Als ondernemer heeft u vast al een idee van welke personen u graag zou willen bereiken, met wie u zaken zou willen doen. Het is echter mogelijk dat de personen met wie u zaken wilt doen niet dezelfde personen zijn die bij uw bedrijf passen. Het verschil hierin zit vaak in de scheiding tussen persoon en bedrijf. Als persoon heeft u een voorkeur voor een bepaald soort klanten maar uw bedrijf kan het beste passen bij een ander soort klant. Het gaat hierbij dus om de afweging of u uw eigen voorkeur aanpast of uw bedrijf aanpast op de klanten die u wilt hebben.
Om er achter te komen welke doelgroep het beste bij uw bedrijf past kunt een doelgroep onderzoek doen, wij kunnen u hierbij helpen.
Hoe bereik je de doelgroep
Wanneer u de doelgroep hebt vastgesteld is de volgende stap om te kijken hoe u deze doelgroep het beste kunt bereiken.
Social media
De verschillende social media hebben verschillende doelgroepen waardoor het voornamelijk gebruikt wordt. Afhankelijk van uw doelgroep kunt u kiezen om op deze social media actief te zijn of te adverteren. Hieronder een enkel aantal cijfers vanuit het Nationale Social Media Onderzoek 2020.
Whatsapp wordt het meest gebruikt door mensen van 15-19 jaar (97%) maar is ook veel gebruikt door 20-64 jarigen.
Facebook wordt het meest gebruikt door 20-39 jarigen (82%) en het minst door 15-19 jarigen (51%).
Instagram wordt het meest gebruikt door 15-19 jarigen (83%) en het minst door mensen van 65-80+ (17%).
Visuele stijl
Net als de verschillende social media hebben de verschillende doelgroepen ook een voorkeur voor verschillende ontwerpstijlen. Het is van belang om deze informatie mee te nemen in het ontwerp van reclamemateriaal, maar ook bij het ontwerpen van de huisstijl. Wanneer uw doelgroep jongeren is zal een erg ‘oudbollig’ logo deze groep niet aanspreken. In dit geval geldt de uitspraak ‘don’t judge a book by it’s cover’ niet.
Hierbij geldt ook dat u rekening moet houden met de soort reclame. Een flyer in de brievenbus zal werken bij volwassenen en de oudere generatie maar heeft weinig effect bij jongeren. Hier tegenover staat dat een digitale advertentie via Instagram door deze jongeren juist wel goed ontvangen zal worden.